Thema’s online event

Slimme e-commerce

Wat kun je leren van een slimme e-commerce speler? 

Het is geen geheim dat fysieke winkels op dit moment moeite hebben hun online concurrenten bij te benen. Internationale spelers domineren de markt en overspoelen klanten met de beste gepersonaliseerde aanbiedingen. De wereldwijde corona-pandemie en lockdowns hebben gezorgd voor een immense boost voor e-commerce boost. Klanten bestellen meer dan ooit online! Bij e-commerce denkt iedereen al gauw aan de consumentenmarkt. Maar we vergeten dan eigenlijk dat het marktaandeel van de B2B veel groter is!

Toch kunnen we vanuit de B2B veel leren uit de consumentenmarkt. Soms is het dan ook goed om even over de schutting te kijken en te aandacht te besteden aan wat andere partijen doen. Dat doen we tijdens dit eerste onderwerp dat zal worden toegelicht door een externe, slimme e-commerce speler!

Lees meer

Retourneren en klantbeleving: het verbeteren van de klantervaring

Wat hebben retourneren en klantbeleving met elkaar gemeen?

Retourneren is geen nieuw fenomeen. Niet voor de B2B markt in het algemeen, maar ook zeker niet voor de bouw- en installatiemarkt. Toch zien we dat onder invloed van COVID e-commerce een mega boost heeft gehad en dit zorgt ook voor nieuwe processen in de wereld van retourneren. In welk opzicht verschilt het retourproces in de B2B van de consumentenmarkt? Er zijn een aantal verschillen. De omvang van de markt is er een. De ordergrootte van producten maken de processen voor de groothandel natuurlijk alleen al anders dan bij de consument.

Een belangrijk verschil is dat er voor de consumentenwereld wet- en regelgeving is ter bescherming van de consument, denk hierbij aan je herroepingsrecht. Voor de B2B is de wetgeving anders. Die is er niet, waardoor iedere aanbieder dit zelf mag bedenken. Bedenk wel dat je hier duidelijkheid in geeft wat je beleid is, zo hoef je als B2B webwinkel bijvoorbeeld geen bedenktijd aan te bieden, maar het mag wel. Gebruik bijvoorbeeld hier je algemene verkoopvoorwaarden voor. 

Het wordt interessant als we merken dat de zakelijke klant aangeeft steeds meer de services te willen en te verwachten die zij als consument ook genieten. Daar zal je als (groot) handel iets mee moeten. Wil jij daarnaast een:

  • betere marge?
  • meer herhaalaankopen en en tevredener klanten?
  • minder verspilling van grondstoffen en minder CO2 uitstoot?

Ook dan moet je als handel je retourprocessen op orde hebben. Heidi van Eijck, oprichter van het bedrijf Reductify gaat je daarmee helpen tijdens het event op 9 juni.

Lees meer

Nieuwe online interactie met je klant

VR en AI zijn technieken die de klant een nieuwe (aankoop) ervaring kunnen bieden. Tijdens de corona pandemie bood het een enorme uitkomst in veel situaties. Wellicht beschik jij ook al over deze nieuwe technologieën. Wat betekenen ze voor bijvoorbeeld de online interactie met je klant? En welke invloed hebben ze op de offline interactie? Vooral de combinatie tussen deze twee werelden maakt het dynamische en interessant, maar het is wel zaak dat je op de hoogte blijft. Voor je het weet loop je achter. Zoals onze spreker Sander Duivestein zegt: ‘Versnelde verandering is de enige constante in het digitale tijdperk’. We sluiten het event af met een blik op de toekomst.

Lees meer